Bloggplakat
Det er blitt foreslått en plakat for bloggere lignende Vær varsomplakaten for aviser og redaktører. Men trenger bloggere et felles etisk regelverk? Jeg er veldig usikker og har egentlig ingen mening om det, ettersom jeg egentlig ikke ikke er en blogger. Men det hadde sikkert vært bra om bloggere hadde retningslinjer å forholde seg til. Bloggplakaten forteller hvordan bloggere, annonsører og bloggleser skal skal forholde seg til kommersielle budskap og blogging generelt. Mange av disse "reglene" (jeg skriver "reglene" fordi det er vel strengt tatt ikke regler, men retningslinjer) er selvfølger. 1.1 Du som blogger har krav og rett til å skrive om hva du vil så lenge du følger norsk lov. 1.4 Du som blogger har stor påvirkningskraft, særlig mot unge lesere – ha alltid dette i tankene, er eksempler på ting som ingen burde fortelle deg men som du burde ha i tankene som blogger. Plakaten har fått kritikk av bloggere som mener de ikke trenger retningslinjer på samme måte som journalister gjør. De fleste blogger trenger ikke det, men jeg mener de såkalte kommersielle bloggene trenger etiske retningslinjer. De som mottar penger for å vise frem et produkt og reklamere for det burde følge bloggplakaten og det samme gjelder annonsører og bloggleserne. De punktene jeg synes er viktigst er 1.1, 1.5-8, 2.2-3, 3.1 og 3,4-5 (Trykk her for å lese plakaten). Alle disse går på at bloggeren skal være ærlig, ikke være påvirket av kommersielle krefter og vite at du har stor påvirkingskraft. Bloggleseren bør være kritisk til hva bloggeren sier og være klar over at bloggeren kan få betalt for å snakke om et produkt. Annonsøren bør la bloggeren skrive sin ærlige mening om produktet uten å prøve å endre den. For å oppsummere; Jeg mener kommersielle bloggere burde følge plakaten, mens de andre burde rett og slett holde seg til vanlig folkeskikk.
This entry was posted on 9:31 AM
You can follow any responses to this entry through
the RSS 2.0 feed.
You can leave a response,
or trackback from your own site.
0 comments:
Post a Comment